Marketing begrippen die elke marketeer moet kennen

GDPR (General Data Protection Regulation)
De nieuwe privacywetgeving, opgesteld door de Europese Unie, die per 25 mei 2018 in is gegaan. In grote lijnen betekent de wet dat, indien je als organisatie met persoonlijke of naar individuele persoon herleidbare data wilt werken, je daarvoor een meer specifieke toestemming van de eindgebruiker nodig hebt dan voorheen.

Appmarketing
App marketing is een verzameling van marketingactiviteiten met als doel het aantal gebruikers en/of de gebruiksfrequentie van de app te vergroten. Marketeers richten zich niet meer alleen op app advertising of ‘appvertising’. Ook andere factoren, zoals: ASO (app store optimalisatie), onboarding tactics (het proces van gebruikers verwelkomen en wegwijs maken in de app) en monetization (een app rendabel maken) zijn voor App marketeers belangrijk.

Branded interface
Een visueel touchpoint van een merk. Een visueel design is op dit moment een veelgebruikte mogelijkheid om een onderscheid te creëren in het hoofd van consumenten. Voice-systemen gaan langzaam aan een meer centrale rol gaan spelen. Een wereld die draait om geluid. Dit beperkt de visuele mogelijkheden van een merk in termen van marketing en daarom gaan merken in 2018 steeds vaker onderscheid maken tussen branded interfaces en branded conversations.

Conversational advertising
Chatbots dienden tot nu toe vooral als klantenservice tool, maar in 2018 wordt het steeds vaker als advertising instrument op mobile gebruikt, om direct met de consument te converseren.

GAFA
Een acroniem voor Google, Apple, Facebook en Amazon. Er zal dit jaar meer aandacht aan besteed worden in de marketingwereld omdat GAFA nog meer druk legt op de balans in het Nederlandse ecosysteem van uitgevers. Ook de politiek houd GAFA nauwlettend in de gaten, omdat grote landen binnen de Europese Unie een offensief inzetten voor de zogenaamde GAFA-belasting: een eis die inhoudt dat Amerikaanse internetbedrijven voortaan belasting moeten betalen over de omzet die ze in EU-landen boeken, in plaats van de winst die zij vaak buiten het zicht van de lokale belastingdiensten weten te houden.

Interesse?

Neem dan contact met ons op!